onsdag 7 november 2012

Lektion: direkt och indirekt tal

Lektionsmål: Lära sig vad direkt tal och indirekt tal är samt att kunna använda och formulera direkt och indirekt tal i de genrer det passar.

Språkmål: kunna diskutera skillnaden mellan indirekt och direkt tal samt i skrift kunna använda indirekt och direkt tal.


I reportage och skönlitteratur:                                                           I nyhetartiklar

Direkt tal:
                                                                                                           Indirekt tal:
– Jag har fortfarande hopp om att hitta honom vid liv.                  Dottern hävdar att fadern nog är
Han är nog trött och medtagen men jag tror att han                     trött och medtagen.
lever, säger Nishan.

-Jag var tillbaks från en kväll, jag satte mig
 på busshållplatsen och väntade på bussen.
Det kom 3 unga män bakom mig och drog mig,
 började sparka, boxa och slå mig så jag
försökte få loss mig fast det gick inte de höll fast mig


-Vi har larmat ut stölden till alla patruller,
säger Olle Olsson på Skånepolisen.



Bra verb att använda i stället för säger:

hävdar
uppger
menar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar