Betygsmatris för nyhetsartikeln


Betyget E


”Eleven kan skriva olika slags texter med viss språklig variation, enkel textbindning och i huvudsak fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer”

Texten innehåller:
  •  någon process typisk för genren, ex uppger, hävdar etc
  •  En eller ett par nominaliseringar
  • Ger visst utrryck för en viss distans och objektivitet
  • Innehåller samtliga journalistiska frågor som eleven redogör för tämligen kortfattat


”Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans”
  •  Eleven har tolkat informationen på ett korrekt sätt samt till viss kunnat omvandla informationen till genrens krav på anonymitet och distans


”Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett i huvudsak fungerande sätt kan eleven förtydliga, förstärka och levandegöra sina texters budskap." 
  • Elevens text och bild har en viss koppling


”Dessutom kan eleven ge enkla omdömen om texters innehåll, språk och uppbyggnad och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett i huvudsak fungerande sätt.”
  •  Eleven har i viss mån kunnat ge underbyggd respons på en kamrats text samt till viss del kunnat bearbeta och förbättra sin text efter lärarnas och andra elevers förslag.



Betyget C


"Eleven kan skriva olika slags texter med relativt god språklig variation, utvecklad textbindning och relativt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer"


  • Övervägande processer lämpliga för genren
  • Flera nominaliseringar
  • ger i stora drag uttryck för distans och objektivitet
  • Innehåller samtliga journalistiska frågor som utvecklas till viss del

"Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett relativt varierat urval av källor och för då utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans"

  • Eleven har tolkat informationen på ett korrekt sätt samt till övervägande del kunnat omvandla informationen till genrens krav på anonymitet och distans.

"Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt sätt kan eleven förtydliga, förstärka och levandegöra sina texters budskap".

  • Elevens bild har en tydlig koppling

"Dessutom kan eleven ge utvecklade omdömen om texters innehåll, språk och uppbyggnad och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett relativt väl fungerande sätt."

  • Eleven har kunnat ge underbyggd respons på en kamrats text samt bearbeta och förbättra sin text efter lärarnas och andra elevers förslag.

Betyget A


"Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad textbindning och väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer"

  • genomgående processer lämpliga för genren
  • Rikligt med nominaliseringar
  • ger korrekt uttryck för genrens anonymitet och distans
  • Innehåller samtliga journalistiska frågor som utvecklas

"Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett varierat urval av källor och för då välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans."

  • Eleven har tolkat informationen på ett korrekt sätt samt till kunnat omvandla informationen till genrens krav på anonymitet och distans.

"Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt kan eleven förtydliga, förstärka och levandegöra sina texters budskap."

  • Elevens bild har en tydlig koppling till texten samt förstärker och levandegör innehållet i texten.

"Dessutom kan eleven ge välutvecklade och nyanserade omdömen om texters innehåll, språk och uppbyggnad och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett väl fungerande sätt."

  • Eleven har kunnat ge väl underbyggd och nyanserad respons på en kamrats text samt bearbetat och förbättrat sin text på ett medvetet sätt efter lärarnas och andra elevers förslag.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar