LPP - nyhetsartikeln

Lag och rätt - Nyhetsartikel

Ämnesövergripande arbete mellan so, sv/sva och bl


I So har ni studerat hur rättsystemet ser ut och fungerar i det svenska samhället. Hur lagstiftning och normuppfattning påverkar varandra i samhället.

I svenska/svenska som andraspråk har uppgiften varit att studera och undersöka hur brott framställs i media, genom att studera nyhetsartikeln i vanliga dagstidningar på nätet.

Detta har vi lärt oss:

  • Vi har konstaterat att nyhetsartikeln är en egen genre och har ett eget syfte. Dessutom har nyhetsartikeln en speciell uppbyggnad och ett speciellt språk. För att ta reda på detta har vi jämfört och diskuterat hur ett brott framställs i en skönlitterär bok och i en nyhetstext. Vi har sedan skrivit upp skillnaderna mellan genrerna. 

  • Sedan har vi undersökt två olika nyhetsartiklar och lärt oss om de journalistiska frågorna och i vilken ordning de oftast kommer i en nyhetsartikel. På så sätt har vi listat ut nyhetsartikelns uppbyggnad.

  • Vi har sedan undersökt språket och genom diskussion konstaterat att nyhetsartikeln skrivs på ett speciellt språk, där speciella verb (påpekar, nekar) används och speciella begrepp (vittnesiakttagelser, förundersökning, förhör) används. Vi har tillsammans övat på att omvandla vardagsspråk till skriftspråk och upprättat ordbanker med hjälp av ordlistor och andra webbaserade källor.

  • Vi har också studerat hur en nyhetsartikeln ser ut. Att det ska finnas en rubrik, en ingress och brödtext men också en bild med bildtext.

  • Nu när vi har denna kunskap kan vi nu på egen hand skriva en nyhetsartikel om ett brott. Ni tittar på ett avsnitt ur Efterlyst och väljer ut det brott du vill skriva om. Sedan infogar vi nyhetsbilden som vi har jobbat med på bildlektionerna i nyhetsartikeln.


Allt detta har vi gjort eftersom kursplanen i svenska och svenska som andraspråk säger att vi ska:

  • formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
  • läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften,
  • anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
  • välja och använda språkliga strategier,
  • urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer, och
  • söka information från olika källor och värdera dessa.





I

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar