söndag 26 augusti 2012

Uppgift 1 "Att blogga"


Hej alla.
Som ni ser har jag skapat er en blogg. Varför då frågar ni er säkert. Jo, jag tycker det finns många bra saker med att blogga mem först ska vi se vad vår läroplan och kursplanen i sv/sva säger: 
  • Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur man formulerar egna åsikter och tankar i olika slags texter och genom skilda medier. 
  • Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar (detta är möjligt i en blogg)
  • Redigering och disposition av texter med hjälp av dator. Olika funktioner för språkbehandling i digitala medier.
  • kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande, och

Målen för lektionen:
Ämnesmål: Lära sig vad en blogg är och varför man ska blogga.
Språkmål: Kunna redogöra för vad man har lärt sig genom prezin samt reflektera vad som kan vara positivt men också negativt med att blogga. Du lär dig använda språkliga konstruktioner och konnektiver (dessutom, däremot, slutligen, sammanfattningsvis) som är vanliga för redogörande och reflekterade text.
Nedan följer en instruktion som ni ska följa steg för steg:
1. Titta på presentationen. Klicka på länken nedan.
2. Nu vill jag att du ska skriva en liten text. Jag vill veta vad du har lärt dig av min prezi. Jag vill också veta hur du tänker kring det här med att blogga. Vad verkar bra, tycker du? Vad tror du fördelarna med att blogga är? Vad tycker du verkar konstigt eller mindre bra med att blogga? Vilka är svårigheterna eller nackdelarna med att blogga, anser du? Om du känner dig osäker inför vad du ska skriva använd dig då av mallen nedan. Texten ska du skriva som en kommentar under mitt inlägg (min uppgiftsbeskrivning). Din text kommer både bli redogörande och reflekterade:
Efter att ha tittat på presentationen har jag lärt mig att ........ Jag har också lärt mig ............. Jag visste inte så mycket om att blogga innan men innan jag såg presentationen trodde jag ............. Dessutom trodde jag ..........................Något annat jag har fått lära mig är ................ Slutligen har jag fått lära mig att .......
Jag tror att bloggen kommer att ............................... Dessutom tror jag det är bra att .............................. En annan sak som kan vara positivt är .............................................. Däremot är jag rädd för att ..................................................... En annan sak kan vara att .................... Sammanfattningsvis anser jag att bloggen kommer att .............................................................
Mallen för texten hade fått betyget A. För att du ska få ett A måste du kunna prestera en sådan text på egen hand. Nu får du en chans att öva :)
3. För att kunna skriva en kommetar kickar du på pennan i inläggets slut. För att kunna kommentera måste du ha en epostadress. Om du inte har det rekommenderar jag att du skaffar dig en gmail-adress. Klicka då här. Jag går igenom alla kommentarer i kväll och ger en bedömning.
Lycka till :)

72 kommentarer:

  1. Dominik's Uppgift

    Efter att ha tittat på presentationen har jag lärt mig att blogga. Jag har också lärt mig att man kan lära sig mer än att skriva för hand. Jag visste inte så mycket om att blogga innan men innan jag såg presentationen trodde jag att jag borde blogga mer. Dessutom trodde jag att det var för komplicerat. Något annat jag har fått lära mig är hur man bloggar och skapar man en blogg själv. Slutligen har jag fått lära mig hur man skapar en blogga.
    Jag tror att bloggen kommer att vara en bra klass sida man kan se vilket mål man vill nå upp till. Dessutom tror jag det är bra att om man kunde göra en tablå på elevernas resultat. En annan sak som kan vara positivt är att man borde göra sina svenska läxor på den här bloggen. Däremot är jag rädd för att inte kunna nå nivån jag kämpar till. En annan sak kan vara att man kunde göra en sak, att andra elever som har tillstånd till den här bloggen inte kunna kopiera andras kommentarer. Sammanfattningsvis anser jag att bloggen kommer att vara en underbar blogg sida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dominik. tack för din text. det var verkligen intressant att läsa dina tankar kring att blogga. Vet du, innan jag själv började blogga trodde även jag att det var svårt. Men man lär sig ganska snabbt, eller hur?!

      Du har rätt i att bloggen kommer hjälpa dig att se vilka mål du kan nå och även ser hur du blir allt bättre och bättre på att skriva. Jag tycker redan det är ganska bra.

      Kämpa på , Dominik :)

      Radera
  2. Efter att ha tittat på presentationen har jag lärt mig att det här är ett lätare och mer snabare sätt en att skriva för hand.Jag har också lärt mig hur man bloga.Jag visste inte så mycket om att blogga innan men innan jag såg presentationen trodde jag att deta kommer gå bara hoppas och lätare för mig .Dessutom trodde jag att deta kommer gå bra för alla på skolan.Något annat jag har fått lära mig är hur man blogar.Slutligen har jag fått lära mig att det är lätare en vad du tror att det är.
    Jag tror att bloggen kommer att vara en för del för den som skriver långsamt eller har svårt att skriva.Dessutom tror jag det är bra att att man får använda datan mer.En annan sak som kan vara positivt är att jag gillar att skriva på datan.Däremot är jag rädd för att om nån komenterar och skrivaer nåt elakt till mig .En annan sak kan vara att får mig att inte vilja skriva mer för att dem rätar mig. Sammanfattningsvis anser jag att bloggen kommer att kommer vara bra för barn som skriver långsamt eller har svårt att skriva,det kommer vara miljövanligt för naturen,det jag vill bara seja är att allt deta kommer bli brar tror jag bara om ingen skriver fulla ord eller nåt till varandra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jim. Bra att du tycker att det är roligt att använda datorn i ditt skolarbete, för det ska du verkligen få göra nu. Visst är det mycket lättare att skriva på datorn än för hand. Det tycker jag också. Som du också skriver - att blogga är inte så svårt. Det ser svårt ut men det är det inte. Bra, va!

      Jag håller med dig att det är lite skrämmande att publicera sina texter på nätet, eftersom alla skulle kunna läsa. Det var jag också nervös för när jag började blogga. Men det har aldrig hänt att jag har fått en taskig kommentar, även om jag ibland skriver sådant som kan reta upp folk. Tänk så här, Jim, om det mot förmodan skulle hända tar vi bort den kommentaren direkt ;)

      Kul, att får läsa dina tankar och du har redan bra flyt i din text.

      Radera
    2. Hej jim det var en intresant text men du gjorde lite stav fel men det ska ingen klaga på för ingen är perfekt.Men det var bra och fortsätt så.

      Radera
    3. Texten är väldigt bra Jim men som Dennis sa har du några stav fel och jag vet att man ska använda mallen som hjälpmedel men jag tycker att man ska använda sina egna ord för att kunna lära sig hur man ska skriva, formulera om orden men annars var texten jättebra.

      Radera
  3. Aysar's uppgift


    Efter att jag har tittat på presentationen tycker jag att detta sättet är ett lättare och smartare sätt för såna uppgifter.
    Jag trodde att man inte kunde göra sånt i skolan, jag trodde att detta kunde bara vara en dagbok för en personlig liv.
    Dessutom kan det vara ett enklare sätt till att lämna in sina uppgifter för alla som har en likadan blogg.
    Slutligen har jag lärt mig hur man bloggar och fixar en blogg.
    Jag tror att denna bloggen kan vara ett bra tips för dem som gillar att skriva på datorn och kanske gör ett intresse åt dem för att liksom börja plugga lite oftare.
    En annan sak som kan vara positivt är att man kan göra läxan så länge man har tillgång till en dator och att man kan skicka in det så alla kan se det och få tips av varandra om hur man skriver en sådant text.
    Däremot är det negativt att alla kan se och läsa alla våran kommentarer och uppgifter.
    Sammanfattningsvis anser jag att denna bloggen kommer lyckas om alla använder det på bra sätt men det får man hoppas att alla gör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Aysar, för dina tankar. Intressant att du skriver att du trodde att man inte kunde blogga i skolan, att det var mest för sitt privata liv. Man kan använda bloggen för lärande i skolan också. Det tycker nästan jag den passar bäst till. Man kan använda datorerna till så mycket kul och i samma slag göra det till undervisning och lärande också :)

      Det är roligt att se att att du var så positiv på lektionen idag och att du satte igång och arbetade direkt - det märktes att du tyckte det var kul! När man tycker något är kul brukar det bli så här bra, eller hur?

      Jag tror att det är viktigt för er utveckling att ni ser varandras texter, för jag tror ni har mycket att lära av varandra och inte bara av oss lärare. Ni kan så mycket som inte vi kan.

      Som du också skriver kan det vara lite nervöst när alla kan läsa vad man skriver men tänk så här: andra kommer vilja veta hur du har skrivit och löst en uppgift. Vem vet, du kanske blir en förebild för många i klassen ...

      Radera
    2. tack, aysar du har lyckats få med alla viktiga saker. Men hur tänker du att alla använder det på bra sätt gumman?

      Radera
  4. Efter att ha tittat på presentationen så visste jag att detta sättet kommer att hjälpa oss för att vara mer intressenata över några uppgifter. Jag har också lärt mig att det finns många skolor som jobbar med klassbloggar. Jag visste inte så mycket om att blogga innan men när jag såg presentationen så visste jag att det är de smartaste sättet att lära sig. Dessutom trodde jag att det var bara ungdommarna som skriver och sitt privata liv. Något annat jag har fått lära mig är att man får syn på vad man lärt sig och att man utvecklas. utSlutligen har jag fått lära mig att man kan använda klasblogg.
    Jag tror att bloggen kommer att utveckla vårt språk. Dessutom tror jag det är bra att få skriva om sina tankar. En annan sak som kan vara positivt är att jag kan även följa mina kompisars utveckling och lära mig av dem. Däremot är jag rädd för att skriva in mina tankar i bloggen. Sammanfattningsvis anser jag att bloggen kommer att hjälpa till med uttväckla språket osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina tankar, Fatima. jag tror också liksom du att uppgifterna blir mer intressanta när man ger dem på en blogg. För det blir inte bara en text som man skriver utan man kan även använda bilder, länkar och filmklipp. Detta för att göra texten mer levande och begriplig.

      Kul att du har lärt dig att man kan använda bloggen för så många andra sätt än bara läsa om andra ungdomars privatliv.

      Att skriva utvecklar verkligen språket och det är ju inte fel att det faktiskt blir mycket roligare att skriva nu när man har en publik. men som du också skriver kan det också bli lite obehagligt. Men jag tror man vänjer sig. Vad tror du?

      Radera
  5. Efter att ha tittat på presentationen har jag lärt mig att blogga. Jag har också lärt mig att göra en mall. Jag visste inte så mycket om att blogga innan men innan jag såg presentationen trodde jag att jag skulle aldrig klara av att blogga. Dessutom trodde jag att det skulle bli svårt men det var en riktigt bra ide och jag önska att vi gjorde så med alla ämnen. Något annat jag har fått lära mig är plugga på ett bättre sätt . Slutligen har jag fått lära mig att att blogga, göra en mall och att plugga på ett bättre sätt.
    Jag tror att bloggen kommer att hjälpa mig med svenskan. Dessutom tror jag det är bra att vi har en blogg så att föräldrarna kan se vad man håller på med i svenskan. En annan sak som kan vara positivt är att vi kommer ha mer tillgång till datorer. En annan sak kan vara att man pluggar oftare hemma med hjälp av bloggen. Sammanfattningsvis anser jag att bloggen kommer att hjälpa mig i svenskan och hemma med läxorna.

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rehab. Det verkligen roligt att läsa att du är så positiv. Saker och ting blir ju mycket lättare om man känner sig motiverad, eller hur? Forskningen visar att om man är motiverad lär man sig också mycket lättare, så därför kommer du också att göra det.

      Jag hoppas också att fler lärare på skolan också använder datorerna mer i undervisningen. Kanske inte alla behöver blogga men det finns så mycket annat man kan göra och som underlättar för eleverna i skolan. Vi tillsammans måste ta reda på mer och lära oss.

      Jag kommer informera era föräldrar om bloggen på föräldramötet i september:)

      Tack för din text, Rehab. Verkligen bra jobbat.

      Radera
  7. När jag såg klart presentationen så lärde jag mig ingenting eftersom jag redan visste om hur man bloggar och vad man lär sig av det. Det som är bra med att blogga är att man förbättrar sin svenska när man skriver. Det negativa är att det kan finnas "stalkers" (personer som förföljer andra) som tar bilder från en och låtsats vara den personen eller rent av letar upp en. En annan negativ sak är att man kan bli beroende av att skriva en blogg för att få uppmärksamhet samt att man kan få negativ kritik.

    Avslutningsvis så tycker jag att bloggen kommer vara bra. Den kommer att vara bra när man t.ex är sjuk. Då kan man göra läxan här på bloggen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din text, Thien Vinh. Jag är också lite rädd för stalkers. för två dagar sedan blev mitt Twitterkonto kapat och någon gjorde reklam för bantningsmedel i mitt namn. Inte kul. Men du ska veta att jag håller utkik efter detta på vår blogg. Kanske du kan hjälpa mig? Ser du någon konstigt så säg till!

      Jag tror liksom du att om man är sjuk eller av någon annan anledning inte kan komma till skolan är bloggen bra för att kunna hålla koll ändå. Jag gillar själv att jobba hemma och är sällan produktiv i skolan.

      Radera
  8. Efter att ha tittat på presentationen har jag lärt mig att det här är ett lätare och mer snabare sätt en att skriva för hand.Jag har också lärt mig hur man bloga.Jag visste inte så mycket om att blogga innan men innan jag såg presentationen trodde jag att deta kommer gå bara hoppas och lätare för mig.Dessutom trodde jag att det var för komplicerat. Något annat jag har fått lära mig är hur man bloggar och skapar man en blogg själv. Slutligen har jag fått lära mig hur man skapar en blogga.
    Jag tror att bloggen kommer att vara en bra klass sida man kan se vilket mål man vill nå upp till.Dessutom tror jag det är bra att om man kunde göra en tablå på elevernas resultat.En annan sak kan vara att man pluggar oftare hemma med hjälp av bloggen. Sammanfattningsvis anser jag att bloggen kommer att hjälpa mig i svenskan och hemma med läxorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karim, Kul att höra att du fått upp ögonen för något nytt. Det finns många spännande saker med datorerna. Och visst är det inte så svårt! Jag tror liksom du att bloggen kan vara ett bra sätt att hålla koll på sina egna kunskaper och sitt språk genom att jämföra sig med de andra i klassen. På så sätt får man syn på vad man ska förbättra.

      Radera
  9. Efter jag hade tittat på prezin så lärde jag mej inte så mycket eftersom jag redan visste en del om blogga men jag tyckte ändå att det var bra gjort och att jag lärde mej att man kan använda en blogg till och lära sig saker i skolan också.
    Jag tycker att bloggen kan vara både en bra och en dålig sak dels bra för att man lär sig arbeta på ett nytt sätt istället för att skriva för hand som vi ofta brukar göra. Det är också bra att man kan jobba hemma när man är sjuk så länge man har en data och en internetanslutning.
    Och det kan vara bra att se vad andra har skrivit ifall man är osäker på vad man ska skriva.
    Däremot så tycker jag också det kan vara en nackdel att man kan se vad andra skriver eftersom man kanske inte vill att dom ska se det och att dom kanske ger det negativ kritik då vilket kan vara jobbigt.
    Om man sammanfattar det hella så ser jag ändå emot för att jobba genom en blogg eftersom det ändå verkar spännande och att hoppfullsvis så lär jag mig en del nya saker om att blogga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zaccarias. Jag tror inte du ska vara rädd för negativ kritik. Ingen kommer att dissa någon och definitivt inte jag. Jag kommer att ge förslag på förbättringar, inte säga vad som är dåligt. det är skillnad. Men visst kan det vara läskigt när många fler än bara läraren ska läsa.

      Kul att du ser fram emot det, för det gör jag. Och jag redan nöjd med allas insats.

      Vill bara också säga att du har ett bra språk och jag ser framemot att läsa det du kommer skriva:)

      Radera
  10. Marcus text


    Efter att ha tittat på presentationen har jag lärt mig att blogga Jag har också lärt mig om varför man bloggar Jag visste inte så mycket om att blogga innan men innan jag såg presentationen trodde jag att det var menings löst Dessutom trodde jag att blogga inte va kul Något annat jag har fått lära mig är att blogga är som man skriver sin egen dagbok Slutligen har jag fått lära mig att blogga
    Jag tror att bloggen kommer att vara till stor hjälp Dessutom tror jag det är bra att blogga för att folk får veta lite mer om dig En annan sak som kan vara positivt är att det värkar vara kul att blogga Däremot är jag rädd för att folk tycker min blogg jag skriver är dålig En annan sak kan vara att jag kommer tycka kanske sen att det är tråkigt att blogga Sammanfattningsvis anser jag att bloggen kommer att hjälpa mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Marcus, kul att du har ändrat åsikt. Det finns mycket skoj att göra med datorer och framför allt kan de göra undervisningen i skolan lite roligare. Jag tycker själv det verkar tråkigt att sitta och skriva en massa texter som sedan bara läraren ska läsa. Jag tror att ni kommer att lära er mycket genom att läsa varandras texter och det kan ni ju här på bloggen:)

      Radera
  11. Efter att ha tittat på presentationen har jag lärt mig att bloggar kan hjälpa mig socialt ........ Jag har också lärt mig om jag skriver eller säger rätt saker så kan det hjälpa andra i livet............. Jag visste inte så mycket om att blogga innan men innan jag såg presentationen trodde jag det barra var nått för data nördar, men konstig nog kan det vara en perfekt lösning om man vill säga nåt speciellt till världen............. Dessutom trodde jag att man bara sa helt random saker utan anledning ..........................Något annat jag har fått lära mig är att man kan värkligen göra en förändring och röra miljontals hjärtan................ Slutligen har jag fått lära mig att att man kan göra fantastiska saker med bloggar.......
    Jag tror att bloggen kommer att ett hjälp medel i mitt liv om jag går igenom en svår tid i livet och att människor över hela världen lyssna på vad jag har och säga och förhoppnings vis tycker dom om det. ............................... Dessutom tror jag det är bra att pröva på att göra en blogg och vem vet , det kan vara början på nåt stort .............................. En annan sak som kan vara positivt är .............................................. Däremot är jag rädd för att ..................................................... En annan sak kan vara att .................... Sammanfattningsvis anser jag att bloggen kommer att är skitbra att ha när man vill säga något
    Fortsätt med detta /Adam Abenar
    .............................................................

    SvaraRadera
  12. Dennis 7a :Efter att ha tittat på presentationen har jag lärt mig att blogga på internet. Jag har också lärt mig att jag ionte behöver program. Jag visste inte så mycket om att blogga innan men innan jag såg presentationen trodde jag att jag skulle skirva saker om bilder men det var inte så. Dessutom trodde jag att jag skulle ladda ner program som inte behövs. Något annat jag har fått lära mig är att jag kan skirva med andra med komentarer. Slutligen har jag fått lära mig att det är bra att bloggar finns .
    Jag tror att bloggen kommer att användas på rätt sätt. Dessutom tror jag det är bra att blogga ifall jag är sjuk så kan jag behöva vetta läxan. En annan sak som kan vara positivt är att man måste vara inlågad så man inte kan bli hotad anonymt. Däremot är jag rädd för att någon gör en fejkad email- En annan sak kan vara att man hotar anonymt med en fejkad email. Sammanfattningsvis anser jag att bloggen kommer att bloggen kommer användas på rätt sätt och ingen blir hotad

    SvaraRadera
  13. Bilden ovan föreställer Justitia. Hon är en kvinna som vill ha demokrati i världen, människas rättigheter och frihet. Hon avbildas med balansvåg, svärd, ögonbindel och går över en tröskel. Dessutom ser man rättvissans gudinna. Justitia är en symbol för brott och straff. Detta betyder att hon tar en beslut. Det svenska rättväsendet bygger alltså på dem mänskliga rättigheter, frihet och demokrati.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra jobbat, Fatima. Du har lyckats få ihop men text med hjälp av källor. Några saker är dock lite otydliga i din text.Jag skulle vilja veta var du har påståendet att hon är en kvinna som vill ha demokrati i världen. Det finns en tankelucka mellan meningen "Justitia är en symbol för brott och straff." och meningen "Detta betyder att hon tar ett beslut".

      jag tror du ska ändra om meningarna lite eftersom de inte binder samman texten riktigt. Ta hjälp av en kompis för att lösa uppgiften.

      Radera
  14. Badiaas

    Efter att ha tittat på presentationen har jag lärt mig att blogga är ett bra sätt för att göra sina uppgifter. Jag har också lärt mig att man får se vad man har lärt sig och hur man utvecklas. Jag visste inte så mycket om att blogga innan men innan jag såg presentationen trodde jag att det var svårt men det var inte det om följde instruktionen. Dessutom visste jag inte att man kunde se vad andra har komenterat. Något annat jag har fått lära mig är man utvecklar sitt språk genom att blogga. Slutligen har jag fått lära mig att blogga är ett sätt att visa vad man har lärt sig.
    Jag tror att många kommer utveckla sig snabbare. Dessutom tror jag det är bra att blogga för att utveckla sitt språk. En annan sak som kan vara positivt är det är roligare att blogga mer än vad man tror det är. Däremot är jag rädd för att inte mer använda skrivhäften och skriva för hand. En annan sak kan vara att man kan se vad man behöver öva på mer. Sammanfattningsvis anser jag att bloggen kommer att hjälpa många elever t.ex. dem som har svårt att skriva för hand och för att utveckla sig.


    SvaraRadera
    Svar
    1. va bra badiaa att du kommer utveckla dig. det är bra att du tycker de roligt att blogga för att du kommer ha roligt i lektionerna.

      Radera
  15. Justitia
    Bilden ovan föreställer Justitia. Hon är I vår tids används hon som en personifikation av juridiken, lagen och rättvisan. Hon avbildas oftast med en balansvåg i ena handen och ett svärd i den andra. Dessutom ser man att hon står på en tröskel i bilden. Vågen betyder att alla är likavärda. Svärdet står för makt. Justitia är en symbol för rättvisan. Ögonbindeln, står för att symbolisera allas likhet under lagarna. Detta betyder att Hon står för rättvisan, lagen, brott, straff, likheter och vår samhälle. Det svenska rättväsendet bygger alltså på rättvisa och likhet inför lagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra skrivet Dominik. Du har beskrivit väl samt gett förklaringar vad det olika sakerna står för. Du har också kunna dra slutsatser av vad dessa symboler betyder vårt rättsamhälle. Ingen komplettering behövs.

      Radera
    2. Bra gjort Dominik. Din text är jätte tydlig och bra du har värkligen utvecklats och detta är fantastiskt!

      Radera
  16. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  17. Badiaas


    "Justitia"

    Bilden ovan föreställer den rättvisa romerska gudinnan. Hon är kvinna som presnterar lag och rättvisan. Hon avbildas med en balansvåg i handen och i den andra handen ett svärd . Dessutom ser man Justitia utanför eller i domstolar i många delar av världen. Justitia är en symbol för lag och rätt. Ögonbindeln, symboliserar allas likheter under lagarna och hur man än ser ut är alla lika värda. Balansvågen står för rättvisa och svärdet är att alla har makt . Detta betyder att alla människor är lika värda hur man än ser ut och att alla har makt att säga tycka vad det vill. Det svenska rättväsendet bygger alltså på att alla ska behandlas lika mycket och alla är lika värda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toppen, Badiaa. Du har lyckats få ihop din text väldigt bra. Din text är sammanhållen och står helt på egna ben. Inga tankeluckor förekommer. Du visar att du kan hantera olika källor i din text utan att skriva av dem. Du disponerar din text väl. Du har en god variation på din meningsbyggnad samt en stor variation på ord och uttryck..

      Grattis, du har kommit lång i din skrivutveckling.

      Radera
  18. Ayas


    Efter att ha tittat på presentationen har jag lärt mig att hur man bloggar. Jag har också lärt mig att man får syn på det man har lärt sig och hur man utvecklar sig. Jag visste inte så mycket om att blogga innan men innan jag såg presentationen trodde jag att blogga var svårt men när jag läste andras komentarer då tänkte jag kommer klara av det. Dessutom trodde jag att blogga var privat men det var det inte. Något annat jag har fått lära mig är man kan följa kompiarnas utveckling och lära mig av dem. Slutligen har jag fått lära mig att hur man bloggar och hur man använder en blogg. Jag tror att bloggen kommer att hjälpa mig och alla andra som bloggar. Dessutom tror jag det är bra att man utvecklar sitt språk änu bättre genom att blogga. En annan sak som kan vara positivt är att det är roligt att skriva på datorn och inte för hand hela tiden. En annan sak kan vara att jag tror att många kommer gilla att blogga mer. Sammanfattningsvis anser jag att bloggen kommer att utveckla språket.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra Aya!

      Det var roligt att veta dina tankar och hur du tänker om bloggen.

      Radera
  19. Att blogga
    Fördelar med blogg
    Efter jag läst din text om att blogga så har jag fått nya synvinklar om bloggare. Bloggare bloggar inte bara strunt om deras liv man kan faktiskt lära säg något av dem till exempel om dem gjort ett dumt val eller vad folk tycker om olika saker. Bloggar har inte med vilket kön man har. Bloggar är för smarta personer som vill lära säg av andra folks misstag och vad andra tycker. Bloggare är smarta eftersom dem måste anpassa sig efter vad folk tycker och formulera om ord vilket kan vara jobbigt. Nu när vår klass har gjort en blogg så kommer det att vara enklare att göra läxor man slipper bära alla papper och man hinner skriva in sin läxa i tid. Det ända dåliga är att det inte är lika privat så om man gjort något fel så kan alla se det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. samer du har en bra sätt att förklara vad som är en bra med att bloga som att vi sliper böra på alla papper och vi kan göra läxan hema om jag skulle glömma en papper med min läxa så skulle jag då bara bhöva gå in på datan hema i stälet. jag håller med dig med deta om att det kan vara jobigt att alla kan se om man har skrivit fel. Men man lär sig av sina mistag.

      Radera
  20. Dennis 7a:Justitia"

    Bilden ovan föreställer en kivnna som representerar rättvisa. Hon är en kvinna som står för sitt ord om freden i förlden om man har respekt mot justitia som står för rättvisa. Hon avbildas med en kvinna med ögonbindel runt ögonen ett svärd i ena handen och en våg i andra handen. Dessutom ser man att hon är en vanlig kvinna som alla andra kvinnor i världen men hon ör speciel för hon slåss för rättvisan. Justitia är en symbol för rättvisan för kvinnor och män och ifall någon är skyldig så kan inge hjälpa den personen bara att tro på hopp. Ögonbindeln, betyder att inget är omöjligt och att man har hopp även om man är oskyldig. symboliserar att man kan inte ge upp före en rättegång. Detta betyder att man ska alltid följa alla lagar runt om i världen. Det svenska rättväsendet bygger alltså på att man ska hadet så bra som möjligt och en bra undervisning och leva ett friskt liv utan droger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Texten är inte den bästa texten.Jag tycket att du ska för klara mer om svärdet vågen och kanske mer om ögonbindlen vad det symboliserar för nåt.Läsa igenom hela texten inan du publicera din text.För utom det så är det en bra text bara ficksa till dem där små felen så bör din text vara klart hoppas jag.

      Radera
  21. Dennis. Tack för din text. Du har fått med alla saker men jag är inte helt klar över vad du menar med "hon är en kvinna som står för sitt ord om freden i förlde om man har respekt mot Justitia" Kan du förklara hur du menar?

    Vidare vill jag veta hur du menar när du skriver "ifall någon är skyldig så kan inge hjälpa den personen att bara tro på hopp."

    Vad menar du attmed att ögonbindeln menar att "man inte kan ge upp före en rättegång"?

    Den sista meningen får du också tänka igenom.

    Bra kämpat Dennis.

    SvaraRadera
  22. Efter att jag har tittat på presentationen har jag lärt mig att en blogg behöver inte vara en online dag bok bara. Jag visst inte så mycket om att blogga innan men innan jag såg presentationen trodde jag att en blogg var en online dag bok bara. Dessutom trodde jag att i bloggen skrev man bara vad man har gjort eller gör under dagen. jag har lärt mig att man kan använda en blogg på olika sätt t.ex som en dag bok eller som vi anväder den just nu. Slutligen har jag lärt mig hur man använder blogg på olika sätt. Jag tror att bloggen kommer fungera jätte jätte bra för dem flesta tycker de bättre att skriva på datorn. En annan sak kan vara positiv det är jätte bra att jobba med svenska på detta sättet, för att om man inte har kommit till skolan så kan man ändå se vad man ska gör eller om man inte hinner skriva klart så kan man fortsätta hemma. Jag är rädd för om någon tar en bild som jag har lagt ut på mig själv på bloggen och fotoshopar den. Eller om någon skriver dumma saker på min blogg. Sammanfattningsvis anser jag att bloggen kommer fungera jätte bra om alla sköter detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tycker att de kommer fungera jätte bra för de flesta.Att du tycker att jobba med svenska på detta sättet att blogga.Du har följt instrikonerna bra tycker jag och verkligen bra jobbat Tiba.

      Radera
    2. amen tack så mycket badiaa för din argument :)

      Radera
  23. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  24. Idag på svensk lektionen så fick vi elever titta på en video om bloggar. Jag har lärt mig att det är lättare för elever att blogga, för att istället för att ha papper som man kan tappa bort så kan man få informationen man behöver på bloggen. Jag har även lärt mig att det är även lättare för lärarna. För att det kan snabbt och enkelt att skriva det på internet och skicka det till eleven. Jag visste inte så mycket om att blogga innan men innan jag såg presentationen om bloggar, och varför man ska blogga visste jag att det kunde vara som en dagbok med bilder som andra läser. Dessutom visste jag att man kunde kommentera statusen. Slutligen har jag fått lära mig är att det är ett bra sätt att jobba på när man har läxor.
    Jag tror att bloggen kommer att hjälpa jättemånga, för att det är snabbt, lätt och enkelt för fler. Dessutom tror jag det är bra att använda bloggen, för att det är mycket lättare för både barn och vuxna, för att vi kanske sparar fler träd i framtiden.
    Däremot är jag rädd för att kanske någon kan kränka någon annan. En annan sak kan vara att den personen som har blivit kränkt vågar inte skriva mer. Sammanfattningsvis anser jag att bloggen kommer att hjälpa både naturen och eleverna i skolan.

    SvaraRadera
  25. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  26. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  27. Bilden ovan föreställer en kvinna som heter Justitia.Hon är rättvisans gudinna, hon liknar frihets gudinnan med utseendet. Hon håller i saker som Justitia också klädstillen är ganska lika.Justitia är en symbol för rättvisan.
    Dessutom ser man att hon har på sig en lång vit klänning och har ögonbindel i ögonen och en balansvåg i ena handen och ett svärd i andra handen och går över ett tröskel. Ögonbindel symboliseras för allas likhet under lagarna, svärdet är en symbol för makt, och balansvågen står för rättvisa.
    Det svenska rättväsendet bygger på att alla människor är lika värda och att det ska finnas rättigheter i världen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dominik's Kommentar
      Hej! Fatima du har värkligen uttvecklat ditt språk,till på nästa gång beskriv mer innehålet men annars var texten bra;)

      Radera
    2. Mycket bättre Fatima! Lite språkliga saker bara: Hon liknar frihetsgudinnan till utseendet, Hon håller i saker som Justitia också klädstilen är lika. Har du missat ett ord hät kanske? Ögonbindeln symboliserar alla likhet inför lagen. ska det heta.

      Kan du säga något om tröskeln också?

      Radera
  28. Efter att ha tittat på presentationen har jag lärt mig att bloggen kommer vara bra för mig efter som då kan jag vissa allt jag kan i svenska. Jag har också lärt mig att en blogg kan vara för hela klassen. Jag visste inte så mycket om att blogga innan men innan jag såg presentationen trodde jag att det var som facebook. Dessutom trodde jag att det var svårt men det är ju faktiskt jätte enkelt .Något annat jag har fått lära mig är att vi kan hjälpa varandra genom statusarna vi skickar. Slutligen har jag fått lära mig att bloggen kan vara något bra att ha för att då slipper vi ha koll på var våra böcker är och sånt och då är det lättare för lärarna att inte bli arga.
    Jag tror att bloggen kommer att vara bra genom våra tider i skolan för då lär vi oss mer och mer och varandra. Dessutom tror jag det är bra att vi kommer kanske ha nytta av det i framtiden en dag i livet . En annan sak som kan vara positivt är att man spara på träd för då använder vi inte papper så mycket. En annan sak kan vara att dom som inte har datorer kommer att ha det svårt eller dom som inte har råd med en dator.Sammanfattningsvis anser jag att bloggen kommer att hjälpa oss elever mycket i skolan

    SvaraRadera
  29. Elins uppgift
    Efter att ha tittat på presentationen har jag lärt mig att man kan blogga i skolan och ha den som en öppen dagbok som alla kan läsa. Jag har också lärt mig att man kan lära sig att reflektera och kommentera andras bloggar. Jag visste inte så mycket om att blogga innan men innan jag såg presentationen trodde jag att blogg var något där man skrev vad man gör varje dag. Dessutom trodde jag att blogga var något svårt men nu när jag började med den så tror jag att det inte är så svårt och komplicerade. Jag tror att det ska bli kul med att blogga. Slutligen har jag fått lära mig att man utvecklas mycket genom blogg. Dessutom tror jag det är bra att ha kontakt med vänner och lärarna genom bloggen En annan sak som kan vara positivt är att man kan när som helst logga in och få information. Däremot är jag rädd för att vissa ska skriva negativa kommentarer.Sammanfattningsvis anser jag att bloggen kommer att vara en fördel för vi elever i skolan.

    SvaraRadera
  30. Bilden ovan föreställer en kvinna som heter Justitia och som tar ett beslut genom att gå över ett tröskel. Hon är rättvisans gudinna, hon liknar frihetsgudinnan till utseendet.Hon håller i saker som Justitia också klädstilen är lika.Justitia är en symbol för rättvisan.
    Dessutom ser man att hon har på sig en lång vit klänning och har ögonbindel i ögonen och en balansvåg i ena handen och ett svärd i andra handen och går över ett tröskel. Ögonbindel symboliseras alla likhet inför lagen , svärdet är en symbol för makt, och balansvågen står för rättvisa.
    Det svenska rättväsendet bygger på att alla människor är lika värda och att det ska finnas rättigheter i världen.

    SvaraRadera
  31. Efter att ha tittat på presentationen har jag lärt mig att vi har det lättare att blogga för att vi lär oss mer och de lättare än att skriva på papper. Jag har också lärt mig hur man använder en blogg och att det är bra att blogga för man lär sig mycket. Jag visste inte så mycket om att blogga innan men innan jag såg presentationen trodde jag att det skulle vara svårt att blogga, men efter jag såg presentationen så var det inte svårt att blogga. Dessutom trodde jag att blogga är något svårt arbete att göra. Något annat jag har fått lära mig är nya ord. Slutligen har jag fått lära mig att det är mycket bättre och man får mer nytta av bloggandet i skolan.
    Jag tror att bloggen kommer att lära oss mera ord. Dessutom tror jag det är bra att blogga för vi lär oss mer och de lättare att vi skriver på datorn. Sammanfattningsvis anser jag att bloggen kommer att lära oss mycket och vi elever tycker att det är kult och vi tycker att det är lättare att skriva i datorn än för hand och vi elever kan läsa vad vi skriver i bloggen

    SvaraRadera
  32. Dennis 7a:
    1. Vad får du för känslor när du betraktar bilden? att en ung dräng är vilse i skogen.
    2. Vem kan personen på bilden vara? en dräng.
    3. Hur gammal är personen? han är ungifär 15-16.
    4. Vad ser du mer på bilden? en skog och en ung karl.
    5. Varför står han där, tror du? han är vilse eller kollar på den fina naturen.
    6. När utspelar sig allt? 1994 tror jag.
    7. Vad kan ha hänt? han kan ha gått vilse och inte hittar tillbaka eller så tittar han på naturen.
    8. Vad kommer att hända? han hittar tillbaks och lever ett fint liv med sin familj.

    SvaraRadera
  33. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  34. Bilden ovan föreställer en kvinna som heter Justitia.Hon motsvarade den grekiska mytologins Dike.Justitia är rättvisans gudinna i romersk mytologi. Med en balansvåg i ena handen och ett svärd i den andra handen och med ögonbindel. Ögonbindeln skall symbolisera allas likhet under lagarna, alltså att Justitia inte kan se vem som får rätt. Balansvågen står för rättvisa, och svärdet är en symbol för makt. Hon brukar finnas som staty utanför eller i domstolar i många delar av världen och avbildad som statyett eller tavla hos många jurister.hon är en känd staty i dom länder som har demokrati.

    SvaraRadera
  35. Tack, Yamamah! Du har fått med de viktigaste sakerna i din text. Kul att du både har använt dig av mallen men också valt att skriva fritt. Jag ser inga direkta tankeluckor i din text men jag tycker du ska ändra om några meningar som hamnat lite på fel plats i texten. Detta för att texten ska flyta bättre. Jag vill att du byter plats på den andra och tredje meningen.

    Meningen "Med balansvåg i ena handen och ett svärd .." är inte fullständig. Med det menar jag att du nog glömt något ord. Vem håller dessa saker?

    "I de delar av världen som har demokrati" ska du nog skriva. Den sista meningen kan du stryka för det är en upprepning.

    Kanske du kan lägga till något om det svenska rättsväsendet?

    SvaraRadera
  36. Dennis 7a:
    När jag studerar bilden känner jag att något hemskt har hänt honom.

    Jag tror att personen på bilden ären vilseleden ungdom som har sätt något hemskt. och är ungifär 15-16
    år gammal. Detta tror jag därför att
    han ser ut som en 15-16 åring.
    Jag ser är en rädd unge.även ser jag att han är ensam eller jagad av någon eller något.

    Jag tänker att han står där, eftersom jag ser det på bilden.

    Jag tror att han har sätt något hemskt eller uplevt den själv.

    Sedan tror jag att han kommer klara sig.

    SvaraRadera
  37. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  38. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  39. Bilden
    Jag tror att personen på bilden är en 17 år gammal kille och heter Markus. Markus är väldigt fattig har problem med familjen och blir mobbad i skolan. Tjejen han gillar gillar inte honom. Eftersom allt i hans liv inte går rätt så bestämmer han fö en gång att slå tillbaka. Alla som mobbar honom ska få känna hans smärta och det samma gäller tjejen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. bra samer du har gjort ett bra jobb med dib text allt är bra men du har skrivit fel på för.men det är bra forrtsätt så

      Radera
  40. Dennis 7a:
    Jag tror att följande har hänt/kommer att hända fredrik kommer hittas på sopptippen han överlever och den sinnesjuke manen fångas.

    Detta tror jag jag har det som en ide efter som jag tänker på det för de 3 klippen som heter liftaren.det handlar om en sjuk man som ger lift till folk och mödrdar dem.

    SvaraRadera
  41. sara's text's
    Efter att ha tittat på presentationen har jag lärt mig om att man ska kommentera saker och skriva saker. jag visste inte att man kunde blogga på detta hära visset. Jag har också lärt mig. Att man lärde sig bra saker men av detta presentationen har jag lärt mig lite för det tog snabbt kunde inte förstå mycket. Jag visste inte så mycket om att blogga innan men innan jag såg presentationen trodde jag. Dessutom trodde jag att den var bara en nyhet som vi ska bara lässa sen skriva vad vi har förstått .Något annat jag har fått lära mig är att våra lärare vill att vi ska lära os smycket men på nått set vill dom att vi ska lära oss på nån lätt exempel . Slutligen har jag fått lära mig att dom vill veta vad vi har gort.
    Jag tror att bloggen kommer att bra för alltid och vi kommer lära oss mycket om det. Dessutom tror jag det är bra att om det var lite roliga saker och göra .En annan sak som kan vara positivt är att man kunde ha nån spel läxa så hade det varit bättre Däremot är jag rädd för att jag sitter här och kämpar sen ska jag få .f. det hade inte varit roligt. En annan sak kan vara att dom betyg setter mig på en bättre set och låtar mig fatta bättre. Sammanfattningsvis anser jag att bloggen kommer jag torde det var tråkigt och inte roligt och jag skulle inte lära mig men det var fel jag lärde mig mycket om det och det var roligt och bra sak och jag förstod allt på nått set min lärare gjorde att jag förstod det bättre

    SvaraRadera
  42. När jag studerar bilden känner jag att det är något konstigt med killen, jag tror att boken vi kommer läsa om är bra.
    Jag tror att personen på bilden är mobbad, rädd, slagen, eller har mördat någon.
    Eller har han blivit utsatt för något han inte vill och kanske han vill hämnas.

    killen är 16 år eftersom man kan se det att han är äldre än 10år.
    Jag ser även att han står i skogen helt ensam.
    Jag tänker att han står där, eftersom han har inga vänner och att han är mobbad i skolan kanske.
    Jag tror att han har rymt från skolan eftersom att alla i klassen mobbar honom och inte tycker att han lika värd som dom andra i klassen .Sedan tror jag att han har bråk i familjen , och att han dödat någon han skulle ta hämnd på och polisen är efter honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. bra yamamah.
      din text var intresant om att vetta vad du tror kommer hända fortsätt kämpa i skolan.

      Radera