torsdag 6 september 2012

Dagens lektion fredag 7/9, forts måndag 10/9

Nu har jag gett respons på alla era texter. Några har lite responsarbete kvar, andra är helt färdiga. Ni som inte är färdiga ska göra klart era Justitiatexter, ni som precis fått kommentar på er text para ihop er med en kamrat och gör responsuppgiften.

Del I:

Ni som är helt klara ska spåna lite över bilden nedan. Jag vill att ni studerar bilden noga




och gör uppgifterna nedan:

1. Vad får du för känslor när du betraktar bilden?
2. Vem kan personen på bilden vara?
3. Hur gammal är personen?
4. Vad ser du mer på bilden?
5. Varför står han där, tror du?
6. När utspelar sig allt?
7. Vad kan ha hänt?
8. Vad kommer att hända?

Låt fantasin flöda men tänk på att det ska ha med lag och rätt, brott och straff att göra.

Ämnesmål: Studera en bild utifrån den kunskap man har med sig från so-lektionerna. Träna på lässtrategin "att förutspå" och "ställa hypoteser".

Språkmål: Kunna reflektera och formulera sina tankar och hypoteser i tal och skrift med hjälp av mallen nedan.



Mall:

När jag studerar bilden känner jag ...........................................................................................

Jag tror att personen på bilden är..................................................................... och är ............................

år gammal. Detta tror jag därför att ........................................................................................................

Jag ser även .........................................................................................................................................

Jag tänker att han står där, eftersom ....................................................................................................

Jag tror att han har .............................................................................................................................

Sedan tror jag att ..................................................................................................................................


Del II
När du är färdig tittar du på filmen nedan och försöker koppla ihop det med bilden ovan.



Vad tror du nu att boken vi ska läsa handlar om?



Lycka till!

30 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Jim's Text
    När jag studerar bilden känner jag att han är utfryst så han är och kollar på dem andra som leker. Jag tror att personen på bilden är från en skola som blir mobbad och är och är vid 16 år gammal. Detta tror jag därför att han är ganska lång och man kan se det på hans ansikte. Jag ser även att han är bakom en buske och har blå och vit tröja på sig han har just brunt hår man kan inte se om han har några byxor på sig eller skor men jag tror han har det. Jag tänker att han står där, eftersom Jag tror att han har byt till en ny skola och ny när han började i sin nya skola så blev han mobbad och har inga vänner. Han sprang in i den busken och gömmer sig där inne. Sedan tror jag att han byter skola igen och får det bättre där än den gamla skolan. Efter ett tag så får han nya vänner på den nya skolan och allt blir bra med honom och han blir inte mobbad längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din gissning kan vara helt rätt. Han kan ha sprungit och gömt sig för att komma undan dem som mobbar honom. Kanske gömmer han sig för att de jagar honom och vill skada honom? Och du har rätt. Han ser ut som han iakttar någon och han ser verkligen inte glad ut.

      Radera
  3. 1.När jag studerar bilden känner jag att han är arg.2.Jag tror personen på bilden är ledsen och han går i 9:an och är 16 år gammal detta tror jag för att han är lång.3.Jag ser även lite grenar och buskar.4.Jag tänker han står där,eftersom han har blivit mobbad.5.Jag tror han är ledsen.6.sedan tror jag han har blivit mobbad av andra killar i hans skola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din gissning kan vara helt rätt. Jag tror också att han är i 16-årsåldern och att han är utsatt på ett eller annat sätt. Han ser i allafall inte särskilt glad ut. Han kanske till och med har sprungit och gömt sig för någon. Någon som vill skada honom.

      Radera
  4. När jag studerar bilden känner jag
    en ensam pojke senågot hämskt från skogen.
    Jag tror att personen på bilden är en ung karl som är i en skog. och är rädd ensam och stark.
    Detta tror jag därför att han kan hitta tillbaka hem och ringa polsen och bärätta vad han har sätt.


    Jag ser även att han inte vill vara där och vill hem igen och låsa in sig.

    Jag tänker att han står där, eftersom han är på en promenad och sen ser något hända på andra sidan.

    Jag tror att han har sätt något som han inte vill se som om någen blir avrätad våldtagen.

    Sedan tror jag att han kommer klara sig bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din förutsägelse kan vara helt rätt. Han kan ha sprungit och gömt sig för någon. Kanske har som du säger sett något hemskt. Han har blivit vittne till något. Kanske har han blivit upptäckt och försöker nu gömma sig från gärningsmannen.

      Jag hoppas att han klarar sig ...

      Radera
  5. Aysars uppgift

    När jag studerar bilden känner jag hur killen på bilden är ledsen och har en ilska inom sig. Dessutom känns det är han är rädd när ser i hans ögon.

    Jag tror att personen på bilden är ett offer och att hela världen är emot honom.
    Dessutom tror jag att han är 16-18 år gammal. Detta tror jag därför att på bilden ser han ut som en tonåring.

    Jag ser även att han står i mörker och att bakgrunden är helt mörk. Det ser ut som om att han står i en skog.
    Jag tänker att han står där, eftersom han kanske tycker att just denna plats kan få han att lugna sig och må bättre.

    Jag tror att han har något problem hemma eller i skolan som kan få han så oerhört ledsen och tom.
    Sedan tror jag att problemet kan vara att hans föräldrar inte bryr sig om han eller så kan det vara att alla mobbar han i skolan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din förutsägelse kan vara helt rätt, Aysar. Något bekymrar pojken helt klart. Han kanske till och med har gått ut i skogen för att gömma sig undan någon eller, som du skriver, går han dit för att vara ensam.

      Jag tror också att han är utsatt på ett eller annat sätt. Kanske är han mobbad eller så utnyttjar hans föräldrar honom. Det syns att han är ledsen, arg och rädd.

      Radera
  6. När jag studerar bilden känner jag att killen på bilden är mobbad och har livsleda.

    Jag tror att personen på bilden är en tonåring och är 17
    År gammal. Detta tror jag därför att han ser stor ut.

    Jag ser även att han är lite suddig och står bakom buskar.

    Jag tänker att han står där, eftersom han är mobbad och kränkad.

    Jag tror att han har de dåligt eftersom ingen vill ha honom så att han harv inga vänner.

    Sedan tror jag att han har sett ett brott men han är rädd att erkänna för att han tror att alla kommer hata honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din hypotes kan vara rätt, Tiba. Det kan vara så att han sett något som han inte skulle se, att han blivit vittne till något.

      Han kanske står där för att gömma sig från någon som vill skada honom. Kanske en mobbare eller kanske någon våldsman.

      Radera
  7. Rehabs uppgift

    När jag studerar bilden känner jag att killen är ensam och rädd. Jag tror att personen på bilden är rädd för att han tittar och ser helt skrämd ut och är 15 eller 16år gammal. Detta tror jag därför att han ser stor ut.
    Jag ser även att han står bakom grenar och tittar fram med en konstig min i ansiktet. Jag tänker att han står där, eftersom han kanske har gjort något dumt.
    Jag tror att han kanske har dödat någon och han står o tittar på den personen som han har dödat. Sedan tror jag att han är en farlig människa eller kanske en mördare.

    SvaraRadera
  8. Din gissning kan vara helt rätt, Rehab. Det kan vara så att han står där för att han begått någon brott. Kanske har han mördat någon?

    Du har rätt i att han ser känslokall och farlig ut.

    SvaraRadera
  9. jag studerar bilden känner jag att han är mycket arg. Jag tror att personen på bilden är rädd för att han tittar och ser helt skrämd ut och är 16år gammal. Detta tror jag därför att han ser stor ut.
    Jag ser även att han står bakom grenar och tittar fram med en konstig min i ansiktet.Jag tänker att han står där, eftersom han är mobbad och kränkad.Jag tror att han har något problem hemma eller i skolan som kan få han så oerhört ledsen och tom.Sedan tror jag att problemet kan vara att hans föräldrar inte bryr sig om han eller så kan det vara att alla mobbar han i skolan.

    SvaraRadera
  10. Bildanalys

    När jag ser bilden så får jag känslor som ensamhet, ilska, utfrysning, rädsla och mobbing. Personen på bilden kan vara antingen offret eller den skyldige till brottet samt att personen kanske kan vara runt 16 år. Det finns kvistar runt om hela bilden som täcker personens ansikte och kropp. Han står där eftersom han är ensam, mobbad och känner sig rädd. Varför personen känner sig ensam, mobbad och rädd är för att personen kan vara offret eller den skyldige till ett brott. Brottet kan t. ex vara mord eller grovt misshandel annars blir man inte så rädd som personen är på bilden. Bilden utspelar sig i nutiden eftersom på bilden så ser man färg, fina kläder och bakgrunden har liv i sig. Vad jag menar med att bakgrunden har liv i sig är att bakgrunden ser verklig ut med färgerna och effekterna. Antingen kan personen vara mobbad eller begått ett brott och hamnat någonstans. Personen på bilden kan ha mördat någon och försöker gömma sig men senare kommer de att hitta honom.

    SvaraRadera
  11. När jag studerar bilden känner jag att killen på bilden tänker på hämnd och att han känner sig ensam och sur eller arg av något. Jag tror att personen på bilden är rädd för något han har gjort och är 23år gammal. Detta tror jag därför att han ser stor ut om ansiktet. Jag ser även röda grenar framför killen och ser hur rädd han är. Jag tänker att han står där, eftersom han tänker på självmord. Jag tror att han har ångest för något han har gjort. Sedan tror jag att han vågarinte göra självmord.

    SvaraRadera
  12. Ahmeds text
    Jag ser en kille som står i skogen jag tror att han är 17 år gammal han kanske har sett något dåligt man ser på hans ansikte att han är arg jag tror han står i skogen för att han har sett något där jag tror de är höst när de händer . de kommer bli en hemskt bok. Jag ser att han e instängd på något röd jag tror han har sprungit till skogen några killar har jagat efter han för att han har slått någon jag tror att han kommer komma undan för att han kommer gömma sig bakom en träd

    SvaraRadera
  13. När jag studerar bilden känner jag killen på bilden är arg och ledsen.

    Jag tror att personen på bilden är en mördare, och är 22

    år gammal. Detta tror jag därför att han ser inte så gammal ut.

    Jag ser även att han är arg och har gjort något dumt och gömmer sig , jag tror han har mördat någon och gömmer sig i buskarna .

    Jag tänker att han står där, eftersom han har mördat någon och är rädd att någon ska se honom , eftersom, han har gjort ett mord, och för ingen ska se honom så tror jag att han är i skogen och har mördat personen där.

    Jag tror att han har vänjat sig att mörda folk och kan inte sluta med det.

    Sedan tror jag att har blivit sykiskt sjuk, eftersom att han inte har det bra hemma eller han inte är omtyckt.

    SvaraRadera
  14. Dominik's Text
    När jag studerar bilden känner jag att personen är rädd, utfryst och försöker gömma sig i en buske bland massor av pinnar.
    Jag tror att personen på bilden är en mobbad elev som går i en skola utan för Stan i en jätteliten by och är ungefär 17 år gammal. Detta tror jag därför att han ser ledsen ut, förkrossad men även stark inifrån, han ser ut på att vara ungefär 17 år gammal jag gissar på att han är ungefär 17 år gammal för att han helt enkelt ser ut så. Jag ser även att han har smutsiga kläder på sig och har en tröja som är riven.
    Jag tänker att han står där, eftersom han vill gömma sig framför någon.
    Jag tror att han har en kille som bor i en by.
    Sedan tror jag att hans föräldrar dog i bilolycka och bor i en foster familj som elaka mot honom det är därför han gömmer sig

    SvaraRadera
  15. Din gissning kan vara helt rätt, Karim. Han kanske har gömt sig för någon. Kanske är han jagad av dem som mobbar honom.

    Du har helt rätt i att han ser räd och skrämd ut.

    SvaraRadera
  16. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  17. Badiaas


    När jag studerar bilden på pojken känner jag ensamhet, hämnd, livsleda, oro och mycket verklighet.
    Jag tror att personen på bilden inte står ut med livet längre och kanske han inte behandlas lika väl som andra.
    Jag tror personen på bilden är 16 år gammal. Detta tror jag därför att när jag ser på bilden ser han ut inte så särskilt stor ut.
    Jag ser även att han är misstänkt och han ser rädd ut.
    Jag tänker att han står där, eftersom han har gjort något som är inte är rätt.
    Jag tror att det spelar sig ute i mörkret för att de dåliga han har gjort.
    Sedan tror jag att han är misstänkt och han vet inte vad han ska göra.
    Det jag tror kommer att hända är att han kommer att bli fångad nån dag.


    SvaraRadera
  18. När jag studerar bilden känner att personen är en kille som är ledsen

    Jag tror att personen på bilden är en kille som har bråkat med någon och är 15

    år gammal. Detta tror jag därför att han liknar en kille som är 15 år

    Jag ser även att hela hans kropp är inte på bilden

    Jag tänker att han står där, eftersom han är chockad

    Jag tror att han har problem med tjejer

    Sedan tror jag att han är en bra kille

    SvaraRadera
  19. När jag kollar på bilden känner jag massor av ondska omringa personen. Jag tror att personen är en pojke runt 15-18år. Jag tror att han mördade en person som mobbade hans kompis och fick hans kompis att begå självmord. Jag tror att han sen ångrade sig och blev sjuk i huvudet och mördar alla folk mobbaren kände. Jag tror att killen på bilden står där och är omgiven av dom personernas blod.
    Jag tror att det utspelade sig för inte så länge sen runt 2008 eller 2009. Jag tror att han kommer begå självmord till slut eftersom han kommer att inse vad han egentligen har gjort. Han blir plågad av vad som har hänt och kan inte stå ut med tanken. Det hela är en rätt tragisk historia. För att han ville egentligen inte han blev förblindad med hat.

    Zaccarias

    SvaraRadera
  20. Mall:

    När jag studerar bilden känner jag mig lite sorgsen.
    Jag tror att personen på bilden är förbannad och det känns som om har förlorat något eller någon och att han är 19 till 21
    år gammal. Detta tror jag därför att han har rätt så små axlar och rätt så ungt ansikte.
    Jag tänker att han står där, eftersom att han känner sig utanför.
    Jag tror att han har förlorat familjemedlemmar och att han vill gör så att inte gör ont.
    Sedan tror jag att han kommer att bli starkare och få mer vänner och ett bättre liv.

    SvaraRadera
  21. Jag tror att mannen kommer att kasta Fredrik i soptippen och efter en vecka så kommer polisen hitta han där och efter dem har hittat han så kommer polisen förhöra han och då kommer Fredrik berätta om hur bilen såg ut och vilket nummer bilen hade och hur mannen såg ut och då kommer dem leta efter manen och när dem hittar manen så upptäcker dem att mannen är en ledare för en maffiagäng.

    SvaraRadera
  22. Sara's text
    När jag studerar bilden känner jag att jag ser en kaxig, arg, sorg, orolig, rädd känsla vad jag tycker.

    Jag tror att personen på bilden är. en mördare eller rånare eller ensam har ingen och är efterlust han ser konstig ut i bilden så det är så vad jag tycker för han ser orolig rädd och han är ensam så nått av dom ska det vara vad jag tycker

    år gammal. Detta tror jag därför att jag tycker att han är 19,20 år gammal för han är lång och ser stor ut han kan inte vara 10,9,8,14,, år gammal för på nått set ser han stor ut bred lång

    Jag ser även att han är helt ensam i bilden och när man kollar lite noga på bilden så ser man att det är röd svart skoga man kan inte se bra för det är skogigt över allt

    Jag tänker att han står där, eftersom att han är efterlust och han gömmer sig från polisen eller han är med i nån gäng

    Jag tror att han har mördat någon eller rånat någon så därför är han där och han gömmer sig där och ser så konstig ut

    Sedan tror jag att han gömmer sig från någon som vill få tag på honom som kan vara polis eller någon gäng som vill döda han

    SvaraRadera
  23. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  24. Mall:

    När jag studerar av pojken på bilden känner jag att det är mer spännande och få se mer av det vad som händer.


    Jag tror att personen på bilden är utfryst och är mobbad. Och är 15
    år gammal. Detta tror jag därför att man ser att pojken inte är på humör och mobbad. Han känner sig rädd och livsleda. Och att han känner sig ensam, kränkt och att han inte är lika värd som alla andra fast att alla är lika värda.

    Jag ser även däremot att han mår dåligt och att han ser ut ensam hela tiden.

    Jag tänker att han står där, eftersom han inte orkar med livet längre, han har ingen och vara med han är hela tiden ensam och jag tror att han är sårad.

    Jag tror att han har inga bra vänner och vara med, dem är kanske inte hans typ av vänner dem gör dåliga saker och han vill inte vara med om saker och ting som inte är bra.

    SvaraRadera
  25. Missing People hittade nya kroppar
    artikel
    kl 09:37
    Under helgen har organisationen Missing People hittat två döda kroppar i Stockholmsområdet.
    På söndagen hittades en död person i Bandhagen i södra Stockholm vid en skallgång efter en man som varit försvunnen sedan i oktober, skriver aftonbladet. se. Kroppen är ännu inte identifierad. På lördagen hittades en kropp i vattnet vid Ljusterö utanför Stockholm.

    SvaraRadera