söndag 2 september 2012

Responsarbete

Hej alla

På dagens lektion sker följande:

1. Gör färdigt era texter om bloggen och Justitia.

2. När ni är klara ska ni arbeta tillsammans två och två. Nu ska ni nämligen få prova hur man ger respons och hjälper varandra att förbättra era texter.

Läs varandras texter och läs mina kommentarer på era texter. Hur kan ni tillsammans hjälpas åt att förbättra dem? Vad ska ni undersöka i era texter? Hur vet man att en text är bra? Jämför era egna texter med Thien Viens, Badiaas och Aysars texter. I deras kommentarer har jag skrivit ett par saker som utmärker en bra text. Dessa är:

1. Jag skriver en text som är sammanhållen och motsvarar uppgiftens syfte
2. Jag har inga tankeluckor i min text. Alla kan förstå vad jag menar och vad jag vill ha sagt.
3. Jag har följt textens genre, struktur och språk, dvs jag använder inget talspråk utan ett skriftspråk.
4. Jag har en disposition i min text där meningarna följer på varandra på ett logiskt sätt.
5. Mitt språk och min grammatik är varierad. Jag använder inte samma ord hela tiden utan använder mig av synonymer. Jag har inga onödiga grammatiska fel.
6. Jag kan hantera alla skiljetecken, såsom punkt och kommatecken.

Ur Språket på väg

Hjälps nu åt att förbättra varandras texter utifrån dessa 6 saker. Sedan ändrar ni i texten och publicerar den igen.

Aysar, Thien Vien och Badiaa finns där för att hjälpa er.

Lycka till!

1 kommentar:

  1. Dennis 7a:
    Jag tror att följande har hänt/kommer att hända han kommer hittas svårt mishandlad av den sjuke manen som polocka upp fredrik.

    Detta tror jag efftersom jag har en sådan känsla om det.

    SvaraRadera