torsdag 27 september 2012

Genre: Skriftspråk - vardagsspråk, distans - närhet. Lektion 6

Lektionsmål: Förstå skillnaderna mellan genrerna nyhetsartikel och roman utifrån syfte, uppbyggnad och språkliga drag, genom att ...

Språkmål: Jämföra, analysera och diskutera muntligt och skriftligt skillnaderna i syfte, uppbyggnad och språkliga drag mellan genrerna.



        

Genre:  Nyhetsartikel                                             Genre: Skönlitteratur (roman)
Syfte: Informera                                                      Syfte: underhålla
Uppbyggnad: Besvarar de journalistiska             Uppbyggnad: Presentation av personer
frågorna:
När? var? hur? var? vem? Varför?                        och ett problem/ en  konflikt/ett brott
Berättarperspektiv: Distans, i tredje hand,         Berättarperspektiv: Vi är med
läsare och författare är utanför händelsen            i hela berättelsen. Vi hör tankar. Vi
                                                                                  upplever händelsen med offret.
Språk: Sakligt                                                         språk: målande 
Inga namn på inblandade (ynglingen)                  Namn på inblandade (Fredrik)
Många detaljer                                                       Inga detaljer
Övning 1 i grupper om 2-3: Skriv meningarna nedan med ett vardagsspråk.

Skriftspråk:  ''Yngling funnen medvetslös i sopcontainer''
Vardagsspråk:

Skriftspråk: ''Hans vänner uppger att de trodde han begett sig hem"
Vardagsspråk:

Vardagsspråk: Rolf säger att killen hade en pistol
Skriftspråk:

Vardagsspråk: Hans polare ville inte säga något när polisen snackade med dem.
Skriftspråk:

Övning 2 (helklass)
Så här står det i romanen:








I nyhetsartikeln står det:
"Strax efter midnatt lämnade han festen av okänd anledning"

Varför formuleras samma händelse så olika ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar