söndag 9 september 2012

Lektion måndag den 10/9 och onsdag den 12/9

Uppgifter:

1. Högläsning av boken Prinsessan och Mördaren av Magnus Nordin, kap 1
2. Boksamtal (läsarorienterad läsförståelse)
3. Träna på lässtrategin att reda ut oklarheter


Ämnesmål: Läsa första kapitel i boken Prinsessan och mördaren samt samtala om boken. Träna på lästrategin "att reda ut oklarheter."
Språkmål: Ta till sig innehållet genom högläsning och att aktivt tillsammans med läraren använda lässtrategin samt att samtala enligt frågorna nedan. Kortskriva enligt mall om bokens fortsättning genom att förutspå.

Ni ska tillsammans läsa det första kapitlet ur Magnus Nordins Prinsessan och mördaren. Ni ska få se hur väl era förutsägelser av boken genom att endast studera bokens omslag passar in.

Vi ska läsa högt och under läsningens gång ska ni får testa lässtrategin "Att reda ut oklarheter" som är viktig för förståelsen av den text man läser. Jag vill att ni så fort ni tycker något verkar konstigt i boken. Det kanske är något ni inte förstår, ett ord eller en hel mening som ni tycker verkar obegripligt, att ni säger till direkt så vi kan "reda ut" tillsammans.

Efter läsningen ska vi ha ett boksamtal där vi pratar om hur var och en av er uppfattade texten. Läs följande frågor innan ni börjar samtala:

1. Vad fastade du för i texten? Vad la du märke till i texten?
2. Hur kändes stämningen i texten?
3. Vilka funderingar eller frågor har du kring texten?
4. Vad gillade du i texten? Vad gillade du inte?
5. Har du läst eller hört något likande en gång? Tror du att det kan hända på riktigt?


Skriv nu en kort kommentar vad du tror händer i slutet och hur berättelsen fortsätter. Du ska nu förutspå igen.

Jag tror att följande har hänt/kommer att hända .......................................................................

Detta tror jag eftersom ..............................................................................................................

www.flickr.com



42 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att följande har hänt = Det var en kille som skulle gå hem från en fest . Sedan kom det en man som frågade var stor ängsgatan ligger . Sedan pratade de lite och sedan frågade mannen i bilen om han ville ha skjuts hem . Efter det somnade han och när han vaknade så var de vid ett stängsel i en skog och efter så binde mannen fast killen med handklovar och gick ut från bilen för att skära av stängslet med en stor saxs .
    kommer att hända = Jag tror att killen som vaknade kommer hitta en kniv och sedan skära av handklovarna . Sedan när mannen går tillbaka så har killen sprungit in i skogen och då kommer mannen leta efter han i skogen .

    Detta tror jag eftersom = Han är bara en kille som är ungefär 15 år och han har inga erfarenheter till att göra nått till denna mannen .

    SvaraRadera
  3. Jag tror att följande har hänt/kommer att hända jag tror att killen kommer att vara på en fest men sedan kommar han få en skjuts hem med en fremling då sa han okej skjutsa mig hem.det kommer att hända att han inte kommer gå hem eller hemmta sin jacka i festen.

    Detta tror jag eftersom man kan förstå i boken vad som kommer att hänta. boken är spänande vill läsa mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har mycket bra fantasi karim, och genom min åsikt tycker jag det är perfect. ;)

      Radera
  4. Jag tror att följande kommer att hända att polisen kommer hitta han eller så kommer manen att döda han innan polisen hitta manen

    SvaraRadera
  5. tibas text

    Jag tror att följande kommer att hända att mannen kommer att mörda Fredrik. Detta tror jag att kommer hända vid soptippen.
    Detta tror jag eftersom mannen tog på sig handklovar så att polisen inte kunde se hans fingeravtryck la en kniv på Fredriks hals och han binda fast honom. Jag tror att Mannen tog bultsaxen för at döda Fredrik med den.

    SvaraRadera
  6. Juliana

    Jag tror att mannen tog Fredrik in i skogen och dödade honom och grävde ner.

    SvaraRadera
  7. Jag tror att följande kommer att hända är att mannen kommer att döda Fredrik och slänga honom i soptippen.

    Jag tror det för att mannen inte hämta sin dotter från hennes fest, så kanske mannen inte hade en dotter, mannen sa att han skulle lämna Fredrik hem men bara åkte ”fel” väg, och varför hotade mannen Fredrik med en kniv? Så jag VET att mannen är mördaren för att bevisen är ju klara. Jag tror att följande som kommer hända är att polisen kommer och hittar Fredrik i soptippen och försöka hitta bevis på den misstänkte.

    SvaraRadera


































  8. Jag tror att följande kommer att hända är att manen kommer att hota Fredrik med sin bultsax om han inte gör vad mannen vill.

    Detta tror jag eftersom mannen höll i en bultsax och för att han lurade Fredrik och det jag tror också är att för att mannen visste att han kom från festen och kanske det var mannen som kastade Fredrik i soptippen, så mannen gjorde kanske allt de med meningen .




















    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  11. raida's text
    Bilden ovan föreställer en kvinna som heter justitia .hon rättvisans med gudinna. hon har ögonbindel på sig. .Hon avbildas oftas med balansvång och i ena handen svär och ögonbindel Dessutom ser man att då människolsäktet allmer försämrades ha lämnat jorden, och blivit till stjärnbilden jungfru]Justitia är en symbol. förstraf och bhandlas med sama respekt som alla och ögon bilden står för att om du kan inte se eller har nåt anat fell så ska du bhandlas som alla andraÖgonbindelnkanske inte kan se eller kan inte gå eller har problem med nåt annat att få lika mycket respekt,Detta betyder att Det svenska rättväsendet bygger alltså på

    SvaraRadera
  12. Aysars uppgift

    Jag tror att följande kommer att hända är att mannen kommer att utnyttja Fredrik. Jag tror att han ska tvinga Fredrik till att döda en person som mannen ville bli av med. Fredrik sa att han skulle göra det om han lämnar Fredrik efter det. När mannen visar Fredrik personen som han skulle döda så springer Fredrik in i en mörk skog och sen blir han fångad av mannen. Mannen mördade Fredrik. Efter dagar så letar hans föräldrar efter han fast ingen hittar han så det polisanmäler.
    Polisen hittade han helt blodig slängd i skogen mellan buskarna.

    SvaraRadera
  13. Jag tror att följande har hänt/kommer att hända jag tror han kommer mörda personen han körde sin bil.
    Detta tror jag eftersom han satte fast Fredrik med handklovar så han inte rymmer, och jag tror det för han är en massmördare för han dödar människor.

    SvaraRadera
  14. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  15. Jag tror att colan som han fick hade något sorts stark bedövnings medel som gör att han knappt kan röra sig. Jag tror att mannen kommer att mörda eller misshandla den här killen. Men jag tror att killen kommer lyckas fly trots han är så svag på något sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Text 2:
      Jag tror att colan som Fredrik fick hade något sorts bedövningsmedel som gjorde att han knappt kunde röra sig. Jag tror att mannen kommer at försöka döda Fredrik.
      Jag tror att gärningsmannen har någon sorts psykisk sjukdom som får honom att göra det.
      Men jag tror Fredrik kommer att lyckas fly eftersom han är huvudpersonen och huvudpersonen brukar inte dö.

      Radera
  16. Jag tror att följande har hänt/kommer att hända: Jag tror att mannen ville döda Fredrik, men någon kommer att se mannen och ringa polisen och polisen kommer att gripa gärningsmannen och han kommer in i fängelse.


    Detta tror jag eftersom: Att mannen binda fast Fredrik med handklovar.

    SvaraRadera
  17. Jag tror att följande kommer att hända: mannen kommer att döda Fredrik och slänga honom på soptippen.
    Jag tror det för att: mannen inte hämtade sin dotter från festen, så kanske han inte hade en dotter. Gubben sa att han skulle skjutsa Fredrik hem men åkte ”fel” väg. Varför hotade gärningsmannen Fredrik med en kniv? Så jag VET att gubben är mördaren för att bevisen är ju klara.
    Jag tror att följande som kommer hända: är att polisen kommer och hittar Fredrik på soptippen och försöka hitta bevis på den misstänkte.

    SvaraRadera
  18. Jag tror att följande kommer att hända är att manen kommer att hota Fredrik med sin bultsax om han inte gör vad mannen vill.

    Detta tror jag eftersom mannen höll i en bultsax och för att han lurade Fredrik. Mannen visste att han kom från festen och kanske det var mannen som kastade Fredrik på soptippen, så kanske gjorde mannen allt de med meningen.

    SvaraRadera
  19. Jag tror att följande har hänt = Det var en kille som skulle gå hem från en fest. Sedan kom det en man som frågade var stor ängsgatan låg. Sedan pratade de lite och sedan frågade mannen i bilen om han ville ha skjuts hem. Efter det somnade han och när han vaknade så var de vid ett stängsel i en skog och efter så band mannen fast killen med handklovar och gick ut från bilen för att skära av stängslet med en stor sax.

    Kommer att hända = Jag tror att killen som vaknade kommer hitta en kniv och sedan skära av handklovarna. Sedan när mannen går tillbaka så har killen sprungit in i skogen och då kommer mannen leta efter honom i skogen.

    Detta tror jag eftersom = Han är bara en kille som är ungefär 15 år och han har inga erfarenheter till att göra något till denna mannen .

    SvaraRadera
  20. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  21. Dominik's Text
    Jag tror att följande kommer att hända, Jag tror att killen kommer få en cola av mannen som skulle skjutsa hem honom men körde åt fel håll. Colan som han fick innehåll en stark bedövnings medel och Fredrik kommer att inte kunna röra sig. Jag tror gärningsmannen kommer att vilja mörda killen men Fredrik kommer att lyckas fly.
    Detta tror jag eftersom mannen verkade vara lockande men endå kändes han mystiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra, jobbar, Dominik. Du har skrivit en text med röd tråd och ett bra språk. Kan du dela upp meningen "jag tror att killen kommer få en cola av mannen ...."

      Bedövningsmedel = ett ord

      endå= ändå

      mystiskt= mystisk

      Radera
  22. Adams text!
    Jag tror att följande kommer att hända: Mannen kommer döda frederik och dumpa honom i en kontainer och sedan köra iväg. Nästa dag tror jag att någon som jobbar eller brukar vara på soptippen hittar frederik och ringer polisen och tidningen blandas in.Polisen kommer börja söka efter den här mannen och sen kommer det bli kaos.

    Detta tror jag eftersom: Dem var på en soptipp och han hade en blutsax för att klippa upp låset så han kunde dumpa frederik, och mannen var hotfull mot honom och allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra jobbat! Men vad menar du med att det kommer att bli kaos?

      De var på en soptipp, inte dem var. Vad menar du med "och allt". Var tydlig när du skriver Adam!

      Radera
  23. Aysars uppgift

    Jag tror att följande kommer att hända är att gärningsmannen kommer att utnyttja Fredrik. Jag tror att han ska tvinga Fredrik till att döda en person som mannen ville bli av med. Fredrik sa att han skulle göra det om han lämnar han efter det. När mannen visar Fredrik personen som han skulle döda så springer han in i den mörka skog och sen blir han fångad av mannen. Mannen mördade Fredrik. Efter några dagar så letar hans föräldrar efter han fast ingen hittade han så dem polisanmäler.
    Polisen hittade han helt blodig slängd i skogen mellan buskarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra jobbat! Polisen hittade honom, inte han!

      Radera
  24. Jag tror att följande har hänt/kommer att hända: Jag tror att mannen ville döda Fredrik för att mannen hade med sig bultsax, handklovar och en kniv,men någon kommer att se mannen och ringa polisen. polisen kommer att gripa gärningsmannen och han kommer in i fängelse.

    Detta tror jag eftersom: Att mannen band fast Fredrik med handklovar.

    SvaraRadera
  25. Prinsessan och Mördaren av Magnus Nordin, kap 1

    Sammanfattning

    Fredrik går ut för att ta en frisk luft. När han går runt kvarteret så frågar en man;
    ” Ursäkta, men vet du var Storängsvägen tio ligger?”
    ”Jag ska nämligen hämta upp in dotter”
    ”Du har kört fel väg, det finns två Stora Ängsvägen och Storängsvägen”. Svara Fredrik.
    ”Vill du ha skjuts hem?” Fråga föraren Fredrik.
    ”Nej tack … eller jo.” Svara Fredrik.
    ”Det finns Cola och glas i mugghållarna bredvid dig, ta om du vill ha.”. Erbjöd mannen Fredrik.

    Fredrik tar ett glas Cola och somnar. När Fredrik vaknar upp igen så lägger han märke till att föraren kört fel väg, eftersom de plötsligt var i en tät skog.

    ”Vart är vi påväg?” Fråga Fredrik.
    ”Jag måste göra några ärenden först.” Svara mannen.

    Bilisten ger Fredrik ett par handklovar och säger ”sätt på dig dem här, försöker du rymma så hugger jag dig.” Under tiden som han riktar en kniv mot Fredrik.
    Brottslingen går sedan ut ur bilen, öppnar bagageluckan och tar fram en bultsax.

    Vad jag tror kommer att hända.
    – Jag tror nog att brottslingen begå sexuella övergrepp på Fredrik och knivhugger honom upprepade gånger i magen. Brottslingen kommer sedan att använda bultsaxen för att bryta upp ett lås till soptippen och sedan slänger han in Fredrik i soptippen.

    Varför jag tror att det kommer att det kommer att hända.
    – Jag tror att det kommer att bli så efter som jag gissar på att sexuella övergrepp sker oftare än mord, då mord är mycket värre än sexuella övergrepp vilket gör att folk inte brukar vågar/vill begå mord. Varför jag även tror att han kommer att kasta in Fredrik i soptippen beror på att en ung kille hittas vid en soptipp senare av polisen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har skrivet en lång text, Samer. Tyvärr allfför lång. Tänk att en sammanfattning ska vara kort och koncis. En sammanfattning ska svara på frågorna vem, vad, när, var och hur. Ha aldrig dialoger med i sammanfattningar, inte heller i sammanfattningar av skönlitterära texter.

      Andra delen är strålande bra! Bra jobbat!Supert språk!!! Underbara formuleringar!

      Radera
  26. Tibas text

    Jag tror följande kommer att hända: mannen kommer att mörda Fredrik. Detta tror jag att kommer hända vid soptippen.
    Jag tror det eftersom mannen satte fast handklovar på Fredriks händer och satte en kniv på Fredriks hals och han band fast honom. Jag tror att gärningsmannen tog bultsaxen för at döda Fredrik med den.

    SvaraRadera
  27. Jag tror att följande kommer att hända : Fredrik kommer hittas på soptippen helt blodigt men han lever fortfarande, fast han är svag. Fredrik hittades av folk som arbetade nära soptippen. Efteråt kommer det stå i tidningen "En man runt 17 år hittades i en soptipp blodigt.". Hans föräldrar var oroliga eftersom Fredrik inte hade kommit hem på länge. När hans föräldrar läste i tidningen att Fredrik var skadad så försökte de ta reda på vilket sjukhus han låg i.Fredriks föräldrar skyndade sig till sjukhuset som han låg i. Gärningsmannen såg detta på tidningen och tänkte gör ett till försök.

    Detta tror jag eftersom : Kapitlet slutade med att Fredrik hittades i soptippen nästan död.

    SvaraRadera
  28. Bra jobbat, Thien Vinh. Du har verkligen lyckats med att skriva en helt sannolik förutsägelse. Du har en röd tråd samt ett bra språk. Du använder dig av sambandsord (fast, eftersom, efteråt, etc) i texten, vilket gör att din text flyter och är lätt att läsa.

    Bravo!

    SvaraRadera
  29. Sara's Text:)

    Jag tror att följande kommer att hända=att mannen kommer att mörda Fredrik. Detta tror jag att kommer hända vid soptippen där det stod.
    Detta tror jag eftersom mannen tog på sig handklovar på handen så att polisen inte kunde se hans fingeravtryck för dom inte skulle veta att det var han. sen la han en kniv på Fredriks hals och han binda fast honom vid väggen. Jag tror att Mannen tog bultsaxen för at döda Fredrik med den eller kunna öppna saker som va låsta för att kasta in honom i den så dom inte vet att någon har dödat Fredrik.

    SvaraRadera
  30. Jag tror att följande har hänt/kommer att hända: Mannen som kör hem Fredrik kommer att kidnappa honom, eller så kommer någon att se vad som kommer att hända med Fredrik när gärningsmannen kommer att kidnappa honom.

    Detta tror jag eftersom att det är så jag känner mig kommer att hända eftersom att han gav Fredrik sömn medel i colan.

    SvaraRadera